Кривични законик и (не)адекватност државне реакције на криминалитет (садашње стање и нова решења)
Criminal code and (in)adequacy of state response to crime (present condition and new solutions)
Само за регистроване кориснике
2019
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
У раду се указује на новине у Кривичном законику Србије
у оквиру измена и допуна из маја 2019. године. Уз осврт на релативно
бројне измене изнети су аргументи који иду у прилог, као и извесне дилеме.
Интервенције у Општем делу тичу се области кривичних санкција јер се
иначе у савременом кривичном законодавству ретко наилази на оправдане
разлоге за његове измене осим у погледу малог броја одредби. За последње
измене и допуне не бисмо могли да кажемо да им је нагласак на хармонизацији
са релевантним европским и међународним стандардима. Делимично,
неке новеле јесу резултат те потребе. Међутим, овога пута препознајемо
питања која су идентификована и раније у Министарству правде али су
остављена за каснију фазу реформе. Такође, чини се да је сада прилично
пуно простора дато сугестијама јавности, од којих само један део долази из
стручне јавности. Већина измена и допуна је на граници јачања кривичноправне
репресије (доживотни затвор, вишеструки поврат, проширивање
забра...не ублажавања казне, пооштрени услови за примену условне осуде,
припремање кривичног дела убиства, напад на адвоката, пооштравање
казнене политике кроз прописане казне) што је резултат опште друштвено-политичке
климе и облака који можемо назвати пенални популизам.
Независно од поменутог, увек је оправдано даље усавршавање одређених
решења у Кривичном законику и отклањање евентуалних неусклађености.
The paper draws attention to the novelties in the Criminal Code of Serbia
which
were introduced
within
amendments
and
additions
of
May
2019.
Reviewing
a
relatively
numerous
amendments,
we
present
the
arguments
in
favour
of
as well
as certain
dilemmas
concerning
them.
Interventions
in the
General
Part
refer to
the
area
of
criminal
sanctions,
since it is rare
in
contemporary
criminal
legislation
to
find
valid
reasons
for
amending
it except regarding
a small
number of provisions.
We could not
say
that the latest
amendments
and
additions
focus
on
harmonization
with
relevant
European
and
international
standards.
Some
novelties
are
partly
the
result
of
such
a need.
However,
this
time we
recognize
some issues which
were
identified
earlier
in
the
Ministry
of
Justice
but
were left
for
a
later
stage of
reform.
Also,
it seems that
a
lot
of
space has
been
given
to
the
suggestions
...
of
the
public,
among
which
only
a part
originates
from
the
expert
public.
The
majority
of
amendments
and
additions
are on
the
borderline
of
strengthening
criminal-law
repression
(life imprisonment,
multiple
recidivism,
expanding
prohibition
of
penalty
mitigation,
stricter
conditions
for
probation,
preparation
of
murder,
attacks
on lawyers,
stricter
penal
policy
through
appropriate
penalties)
which
is the
result
of
general
socio-political
climate
and
the
cloud
which
could
be
called
penal
populism.
Regardless
of
what
has
been
said,
it
is
always
justified
to
improve
certain
solutions
of
the
Criminal
Code
and
to remove any
possible
discrepancies.
Кључне речи:
doživotni zatvor / uslovni otpust / višestruki povrat / ublažavanje kazne / uslovna osuda / pripremanje teškog ubistva / proganjanje / poreska utaja / zloupotreba opojnih droga / life imprisonment / conditional parole / multiple recidivism / penalty mitigation / conditional sentence / preparation of aggravated murder / stalking / tax evasion / drug abuseИзвор:
Измене у кривичном законодавству и статус носилаца правосудних функција и адекватност државне реакције на криминалитет (међународни правни стандарди и стање у Србији) / LIX редовно годишње саветовањe Српског удружење за кривичноправну теорију и праксу [Златибор], 2019, 22-41Издавач:
- Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex
Институција/група
JakovTY - CONF AU - Коларић, Драгана PY - 2019 UR - https://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1723 AB - У раду се указује на новине у Кривичном законику Србије у оквиру измена и допуна из маја 2019. године. Уз осврт на релативно бројне измене изнети су аргументи који иду у прилог, као и извесне дилеме. Интервенције у Општем делу тичу се области кривичних санкција јер се иначе у савременом кривичном законодавству ретко наилази на оправдане разлоге за његове измене осим у погледу малог броја одредби. За последње измене и допуне не бисмо могли да кажемо да им је нагласак на хармонизацији са релевантним европским и међународним стандардима. Делимично, неке новеле јесу резултат те потребе. Међутим, овога пута препознајемо питања која су идентификована и раније у Министарству правде али су остављена за каснију фазу реформе. Такође, чини се да је сада прилично пуно простора дато сугестијама јавности, од којих само један део долази из стручне јавности. Већина измена и допуна је на граници јачања кривичноправне репресије (доживотни затвор, вишеструки поврат, проширивање забране ублажавања казне, пооштрени услови за примену условне осуде, припремање кривичног дела убиства, напад на адвоката, пооштравање казнене политике кроз прописане казне) што је резултат опште друштвено-политичке климе и облака који можемо назвати пенални популизам. Независно од поменутог, увек је оправдано даље усавршавање одређених решења у Кривичном законику и отклањање евентуалних неусклађености. AB - The paper draws attention to the novelties in the Criminal Code of Serbia which were introduced within amendments and additions of May 2019. Reviewing a relatively numerous amendments, we present the arguments in favour of as well as certain dilemmas concerning them. Interventions in the General Part refer to the area of criminal sanctions, since it is rare in contemporary criminal legislation to find valid reasons for amending it except regarding a small number of provisions. We could not say that the latest amendments and additions focus on harmonization with relevant European and international standards. Some novelties are partly the result of such a need. However, this time we recognize some issues which were identified earlier in the Ministry of Justice but were left for a later stage of reform. Also, it seems that a lot of space has been given to the suggestions of the public, among which only a part originates from the expert public. The majority of amendments and additions are on the borderline of strengthening criminal-law repression (life imprisonment, multiple recidivism, expanding prohibition of penalty mitigation, stricter conditions for probation, preparation of murder, attacks on lawyers, stricter penal policy through appropriate penalties) which is the result of general socio-political climate and the cloud which could be called penal populism. Regardless of what has been said, it is always justified to improve certain solutions of the Criminal Code and to remove any possible discrepancies. PB - Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex C3 - Измене у кривичном законодавству и статус носилаца правосудних функција и адекватност државне реакције на криминалитет (међународни правни стандарди и стање у Србији) / LIX редовно годишње саветовањe Српског удружење за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] T1 - Кривични законик и (не)адекватност државне реакције на криминалитет (садашње стање и нова решења) T1 - Criminal code and (in)adequacy of state response to crime (present condition and new solutions) SP - 22 EP - 41 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1723 ER -
@conference{ author = "Коларић, Драгана", year = "2019", abstract = "У раду се указује на новине у Кривичном законику Србије у оквиру измена и допуна из маја 2019. године. Уз осврт на релативно бројне измене изнети су аргументи који иду у прилог, као и извесне дилеме. Интервенције у Општем делу тичу се области кривичних санкција јер се иначе у савременом кривичном законодавству ретко наилази на оправдане разлоге за његове измене осим у погледу малог броја одредби. За последње измене и допуне не бисмо могли да кажемо да им је нагласак на хармонизацији са релевантним европским и међународним стандардима. Делимично, неке новеле јесу резултат те потребе. Међутим, овога пута препознајемо питања која су идентификована и раније у Министарству правде али су остављена за каснију фазу реформе. Такође, чини се да је сада прилично пуно простора дато сугестијама јавности, од којих само један део долази из стручне јавности. Већина измена и допуна је на граници јачања кривичноправне репресије (доживотни затвор, вишеструки поврат, проширивање забране ублажавања казне, пооштрени услови за примену условне осуде, припремање кривичног дела убиства, напад на адвоката, пооштравање казнене политике кроз прописане казне) што је резултат опште друштвено-политичке климе и облака који можемо назвати пенални популизам. Независно од поменутог, увек је оправдано даље усавршавање одређених решења у Кривичном законику и отклањање евентуалних неусклађености., The paper draws attention to the novelties in the Criminal Code of Serbia which were introduced within amendments and additions of May 2019. Reviewing a relatively numerous amendments, we present the arguments in favour of as well as certain dilemmas concerning them. Interventions in the General Part refer to the area of criminal sanctions, since it is rare in contemporary criminal legislation to find valid reasons for amending it except regarding a small number of provisions. We could not say that the latest amendments and additions focus on harmonization with relevant European and international standards. Some novelties are partly the result of such a need. However, this time we recognize some issues which were identified earlier in the Ministry of Justice but were left for a later stage of reform. Also, it seems that a lot of space has been given to the suggestions of the public, among which only a part originates from the expert public. The majority of amendments and additions are on the borderline of strengthening criminal-law repression (life imprisonment, multiple recidivism, expanding prohibition of penalty mitigation, stricter conditions for probation, preparation of murder, attacks on lawyers, stricter penal policy through appropriate penalties) which is the result of general socio-political climate and the cloud which could be called penal populism. Regardless of what has been said, it is always justified to improve certain solutions of the Criminal Code and to remove any possible discrepancies.", publisher = "Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex", journal = "Измене у кривичном законодавству и статус носилаца правосудних функција и адекватност државне реакције на криминалитет (међународни правни стандарди и стање у Србији) / LIX редовно годишње саветовањe Српског удружење за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]", title = "Кривични законик и (не)адекватност државне реакције на криминалитет (садашње стање и нова решења), Criminal code and (in)adequacy of state response to crime (present condition and new solutions)", pages = "22-41", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1723" }
Коларић, Д.. (2019). Кривични законик и (не)адекватност државне реакције на криминалитет (садашње стање и нова решења). in Измене у кривичном законодавству и статус носилаца правосудних функција и адекватност државне реакције на криминалитет (међународни правни стандарди и стање у Србији) / LIX редовно годишње саветовањe Српског удружење за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex., 22-41. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1723
Коларић Д. Кривични законик и (не)адекватност државне реакције на криминалитет (садашње стање и нова решења). in Измене у кривичном законодавству и статус носилаца правосудних функција и адекватност државне реакције на криминалитет (међународни правни стандарди и стање у Србији) / LIX редовно годишње саветовањe Српског удружење за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]. 2019;:22-41. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1723 .
Коларић, Драгана, "Кривични законик и (не)адекватност државне реакције на криминалитет (садашње стање и нова решења)" in Измене у кривичном законодавству и статус носилаца правосудних функција и адекватност државне реакције на криминалитет (међународни правни стандарди и стање у Србији) / LIX редовно годишње саветовањe Српског удружење за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] (2019):22-41, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1723 .