Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси
Unlawful manufacture, possesion, carrying and sale of firearms and explosives in theory and practice
Само за регистроване кориснике
2017
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Могуће је поседовати оружје легално и нелегално. Када је реч о
уређивању правне материје легалног поседовања оружја prima ratio је Закона о оружју
и муницији (ЗООМ). Доношењем новог ЗООМ 2015. Године уведена је законска легализација
која
је
трајала
три
месеца
од
ступања
закона
на
снагу.
Поред
законске
легализације
постоји и тзв. "легализација" на основу члана 46. Закона којом министар унутрашњих
послова
расписује
легализацију
оружја
и
муниције.
Ultima
ratio
је
наравно
Кривични
законик. У члану 348. Кривичног законика прописано је кривично дело недозвољене
производње, држања, ношења и промета оружја и експлозивних материја. Последње
измене бића овог кривичног дела извршене су крајем 2016. Године при чему је пооштрена
законодавна
казнена
политика.
Нелегално поседовање оружја у Србији представља
део "националног фолклора". Тај проблем је продубљен након оружаних сукоба који су се
водили на просторима бивше СФРЈ, због чега је потребно реаговати и к...ривичноправним
одредбама.
Оружје је, након завршених оружаних сукоба, најчешће остајало у поседу
грађана. Дакле, оружје – најчешће легално добијено од органа државне власти,
прелазило је у илегални посед јер држава није имала евиденције о истом. Такође, оружје
купљено на "црном" постаје много чешће средство којим се врше најтежа кривична дела,
од оног које се налази у легалном поседу. Разлог је јасан – тешко му је ући у траг.
Како би се смањила количина ватреног оружја у илегалном поседу грађана држава примењује
различит
спектар
мера.
У овом раду бавићемо се теоријским и практичним аспектима спречавања и
сузбијања ове појаве, посебно са становишта кривичног права. Такође, бавићемо се и
анализом успешности осталих мера које примењују државни органи како би смањили
број илегалног оружја у поседу грађана.
It is possible to possess firearms legally and illegally. When we talk about
regulation of legal material of legal possession of firearms prima ratio is the Law on Weapons
and Ammunition (LWA). By adopting the new LWA in 2015, statutory legalization was introduced
which
lasted
for
three
months
from
the
day
of
the
Law
coming
into
force.
In addition
to
statutory
legalization
there
is
also
so-called
"legalization"
based
on
Article
46 by which
the
Minister
of
Interior
may
declare
legalization
of
weapons
and
ammunition.
Ultima
ratio
is
of
course the Criminal Code. Article 348 of the Criminal Code prescribes the criminal offence of
unlawful manufacture, possession, carrying and sale of firearms and explosives. The most recent
amendments
of
the
specific
element
of
the
offence
were made
at
the
end
of
2016
and
the
legislative
criminal
policy was
tightened.
Unlawful possession of weapons in Serbia represents a part of ..."national folklore".
This problem has deepened further after armed conflicts in the territory of the former SFRY, which is why it is necessary to respond with appropriate criminal-law provisions as well. After
the armed conflicts had ended, the weapons most often remained in the possession of citizens.
Therefore, the weapons – most often legally obtained from state authorities – were transferred
into unlawful possession since the state did not keep records on them. Also, the weapons bought
in
the
"black
market"
far more often
become instruments
of
committing
the
most
serious
criminal
offences
than
those
in
legal
possession.
The
reason
is clear
–
they
are
difficult
to
trace.
In
order
to
reduce
the
quantity of
firearms
unlawfully
possessed by
citizens
the
state
uses
a
range
of
various
measures.
In this paper we shall deal with both theoretical and practical aspects of prevention
and suppression of this phenomenon, particularly from the aspect of criminal law. Also, we
shall analyze the success of other measures used by state authorities in order to reduce the
number of unlawfully possessed weapons by the citizens.
Кључне речи:
vatreno oružje / eksplozivne materije / minsko-eksplozivna sredstva / konvertibilno i onesposobljeno oružje / delovi oružja / municija / proizvodnja / nedoyvoljeno držanje nošenje i promet / firearms / explosives / mine and explosive ordnance / convertible and deactivated firearms / parts of firearms / ammunition / manufacturing / unlawful possessionИзвор:
Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор], 2017, 173-190Издавач:
- Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex
Финансирање / пројекти:
- Рад је резултат реализовања научноистраживачког пројекта "Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције" чији је носилац Криминалистичко-полицијска академија у Београду.
Институција/група
JakovTY - CONF AU - Марковић, Саша PY - 2017 UR - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1559 AB - Могуће је поседовати оружје легално и нелегално. Када је реч о уређивању правне материје легалног поседовања оружја prima ratio је Закона о оружју и муницији (ЗООМ). Доношењем новог ЗООМ 2015. Године уведена је законска легализација која је трајала три месеца од ступања закона на снагу. Поред законске легализације постоји и тзв. "легализација" на основу члана 46. Закона којом министар унутрашњих послова расписује легализацију оружја и муниције. Ultima ratio је наравно Кривични законик. У члану 348. Кривичног законика прописано је кривично дело недозвољене производње, држања, ношења и промета оружја и експлозивних материја. Последње измене бића овог кривичног дела извршене су крајем 2016. Године при чему је пооштрена законодавна казнена политика. Нелегално поседовање оружја у Србији представља део "националног фолклора". Тај проблем је продубљен након оружаних сукоба који су се водили на просторима бивше СФРЈ, због чега је потребно реаговати и кривичноправним одредбама. Оружје је, након завршених оружаних сукоба, најчешће остајало у поседу грађана. Дакле, оружје – најчешће легално добијено од органа државне власти, прелазило је у илегални посед јер држава није имала евиденције о истом. Такође, оружје купљено на "црном" постаје много чешће средство којим се врше најтежа кривична дела, од оног које се налази у легалном поседу. Разлог је јасан – тешко му је ући у траг. Како би се смањила количина ватреног оружја у илегалном поседу грађана држава примењује различит спектар мера. У овом раду бавићемо се теоријским и практичним аспектима спречавања и сузбијања ове појаве, посебно са становишта кривичног права. Такође, бавићемо се и анализом успешности осталих мера које примењују државни органи како би смањили број илегалног оружја у поседу грађана. AB - It is possible to possess firearms legally and illegally. When we talk about regulation of legal material of legal possession of firearms prima ratio is the Law on Weapons and Ammunition (LWA). By adopting the new LWA in 2015, statutory legalization was introduced which lasted for three months from the day of the Law coming into force. In addition to statutory legalization there is also so-called "legalization" based on Article 46 by which the Minister of Interior may declare legalization of weapons and ammunition. Ultima ratio is of course the Criminal Code. Article 348 of the Criminal Code prescribes the criminal offence of unlawful manufacture, possession, carrying and sale of firearms and explosives. The most recent amendments of the specific element of the offence were made at the end of 2016 and the legislative criminal policy was tightened. Unlawful possession of weapons in Serbia represents a part of "national folklore". This problem has deepened further after armed conflicts in the territory of the former SFRY, which is why it is necessary to respond with appropriate criminal-law provisions as well. After the armed conflicts had ended, the weapons most often remained in the possession of citizens. Therefore, the weapons – most often legally obtained from state authorities – were transferred into unlawful possession since the state did not keep records on them. Also, the weapons bought in the "black market" far more often become instruments of committing the most serious criminal offences than those in legal possession. The reason is clear – they are difficult to trace. In order to reduce the quantity of firearms unlawfully possessed by citizens the state uses a range of various measures. In this paper we shall deal with both theoretical and practical aspects of prevention and suppression of this phenomenon, particularly from the aspect of criminal law. Also, we shall analyze the success of other measures used by state authorities in order to reduce the number of unlawfully possessed weapons by the citizens. PB - Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex C3 - Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] T1 - Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси T1 - Unlawful manufacture, possesion, carrying and sale of firearms and explosives in theory and practice SP - 173 EP - 190 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559 ER -
@conference{ author = "Марковић, Саша", year = "2017", abstract = "Могуће је поседовати оружје легално и нелегално. Када је реч о уређивању правне материје легалног поседовања оружја prima ratio је Закона о оружју и муницији (ЗООМ). Доношењем новог ЗООМ 2015. Године уведена је законска легализација која је трајала три месеца од ступања закона на снагу. Поред законске легализације постоји и тзв. "легализација" на основу члана 46. Закона којом министар унутрашњих послова расписује легализацију оружја и муниције. Ultima ratio је наравно Кривични законик. У члану 348. Кривичног законика прописано је кривично дело недозвољене производње, држања, ношења и промета оружја и експлозивних материја. Последње измене бића овог кривичног дела извршене су крајем 2016. Године при чему је пооштрена законодавна казнена политика. Нелегално поседовање оружја у Србији представља део "националног фолклора". Тај проблем је продубљен након оружаних сукоба који су се водили на просторима бивше СФРЈ, због чега је потребно реаговати и кривичноправним одредбама. Оружје је, након завршених оружаних сукоба, најчешће остајало у поседу грађана. Дакле, оружје – најчешће легално добијено од органа државне власти, прелазило је у илегални посед јер држава није имала евиденције о истом. Такође, оружје купљено на "црном" постаје много чешће средство којим се врше најтежа кривична дела, од оног које се налази у легалном поседу. Разлог је јасан – тешко му је ући у траг. Како би се смањила количина ватреног оружја у илегалном поседу грађана држава примењује различит спектар мера. У овом раду бавићемо се теоријским и практичним аспектима спречавања и сузбијања ове појаве, посебно са становишта кривичног права. Такође, бавићемо се и анализом успешности осталих мера које примењују државни органи како би смањили број илегалног оружја у поседу грађана., It is possible to possess firearms legally and illegally. When we talk about regulation of legal material of legal possession of firearms prima ratio is the Law on Weapons and Ammunition (LWA). By adopting the new LWA in 2015, statutory legalization was introduced which lasted for three months from the day of the Law coming into force. In addition to statutory legalization there is also so-called "legalization" based on Article 46 by which the Minister of Interior may declare legalization of weapons and ammunition. Ultima ratio is of course the Criminal Code. Article 348 of the Criminal Code prescribes the criminal offence of unlawful manufacture, possession, carrying and sale of firearms and explosives. The most recent amendments of the specific element of the offence were made at the end of 2016 and the legislative criminal policy was tightened. Unlawful possession of weapons in Serbia represents a part of "national folklore". This problem has deepened further after armed conflicts in the territory of the former SFRY, which is why it is necessary to respond with appropriate criminal-law provisions as well. After the armed conflicts had ended, the weapons most often remained in the possession of citizens. Therefore, the weapons – most often legally obtained from state authorities – were transferred into unlawful possession since the state did not keep records on them. Also, the weapons bought in the "black market" far more often become instruments of committing the most serious criminal offences than those in legal possession. The reason is clear – they are difficult to trace. In order to reduce the quantity of firearms unlawfully possessed by citizens the state uses a range of various measures. In this paper we shall deal with both theoretical and practical aspects of prevention and suppression of this phenomenon, particularly from the aspect of criminal law. Also, we shall analyze the success of other measures used by state authorities in order to reduce the number of unlawfully possessed weapons by the citizens.", publisher = "Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex", journal = "Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]", title = "Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси, Unlawful manufacture, possesion, carrying and sale of firearms and explosives in theory and practice", pages = "173-190", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559" }
Марковић, С.. (2017). Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси. in Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex., 173-190. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559
Марковић С. Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси. in Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]. 2017;:173-190. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559 .
Марковић, Саша, "Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси" in Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] (2017):173-190, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559 .