Рад је резултат истраживања на пројекту Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције, који финансира и реализује Криминалистичко-полицијска академија у Београду, циклус научних истраживања 2015-2019. година.

Link to this page

Рад је резултат истраживања на пројекту Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције, који финансира и реализује Криминалистичко-полицијска академија у Београду, циклус научних истраживања 2015-2019. година.

Authors

Publications

Криминалистичка стратегија супротстављања илегалном промету опојних дрога на локалном подручју

Марковић, Саша

(Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије, 2016)

TY  - JOUR
AU  - Марковић, Саша
PY  - 2016
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1573
AB  - Злоупотреба опојних дрога и психотропних
супстанци представља једну од најтежих глобалних претњи за
чије сузбијање су заинтересоване све демократске земље света.
Из тог разлога, спречавање илегалног промета опојних дрога
мора бити један од стратешких циљева криминалне политике
сваке уређене државе. Илегалан промет опојних дрога доноси
велику финансијску добит особама која се баве криминалном
делатношћу, и огромну штету држави, како материјалну тако и
нематеријалну. Друштво издваја огромна средства на трошкове
лечења зависника од опојних дрога, долази до повећаног морталитета младих, део новца зарађеног трговином наркотицима се користи за даље криминалне активности (тероризам, организовани
криминал), а део убацује у легалне финансијске токове. Зависници
од опојних дрога су најчешћи извршиоци кривичних дела из области имовинског криминалитета, док је проценат кривичних дела
велики и у области насилничког криминалитета. Чести су и оружани обрачуни између нарко-картела, а илегалан промет опојних дрога је често повезан са илегалним прометом оружја. Због свега
наведеног, да би се предузеле превентивне акције на спречавању
илегалног промета опојних дрога, потребно је успоставити
тесну сарадњу полиције и локалне заједнице − применити
концепт „community policing“, а на централном и локалном нивоу
(локалном подручју) креирати криминалистичку стратегију у овој
области криминалитета и спровести процес њене имплементације. Криминалистичка стратегија би требало да одговори на
питање како се помоћу криминалистичких метода ефикасно
супротставити овој врсти криминалитета. Процес имплементације криминалистичке стратегије захтева организационе промене које су усмерене ка остваривању циљева дефинисаних стратегијом. Кроз овај рад покушаћемо да дамо одговор на питање
какав се ефекат на спречавање и сузбијање илегалног промета
опојних дрога на локалном подручју – подручју једне полицијске
управе у Србији − може постићи доношењем и имплементацијом
криминалистичке стратегије и увођењем у српску полицију
полицијско-обавештајног модела.
AB  - Abuse of narcotic drugs and psychotropic substances
represents one of the most serious global threats and therefore all
democratic states in the world are interested in combating it. For this
reason, prevention of illegal trafficking in narcotic drugs must be
among strategic goals of crime policy of every country. Illegal
trafficking in narcotic drugs brings great financial gain to persons
involved in criminal activities, and great damage to the state, of both
tangible and intangible nature. Society allocates vast amounts of
money for medical expenses of treatment of drug addicts, mortality
among young people increases, a part of money earned through
trafficking in narcotic drugs is used for further criminal activities
(terrorism, organized crime), and one part is placed into legal
financial flows. Drug addicts are the most common perpetrators of
property crimes, while their percentage is also high in violent crimes.
There are frequently the cases of armed conflicts between the rival
drug cartels, and illegal trafficking in narcotic drugs is often
connected with illegal arms trafficking. Given all the above said, in
order to undertake the actions aimed at prevention of illegal trafficking
in narcotic drugs, it is necessary to establish a close cooperation
between the police and a local community – apply the “community
policing” concept, both on the central and local level (local area)
create criminalistic strategy in relation to this type of crime and
implement it. Criminalistic strategy should provide the answer to the
PB  - Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије
T2  - Безбедност, Београд
T1  - Криминалистичка стратегија супротстављања илегалном промету опојних дрога на локалном подручју
T1  - Criminalistic strategy for countering illegal trafficking in narcotic drugs in a local community
VL  - 58
IS  - 2
SP  - 109
EP  - 130
DO  - 10.5937/bezbednost1602109M
ER  - 
@article{
author = "Марковић, Саша",
year = "2016",
abstract = "Злоупотреба опојних дрога и психотропних
супстанци представља једну од најтежих глобалних претњи за
чије сузбијање су заинтересоване све демократске земље света.
Из тог разлога, спречавање илегалног промета опојних дрога
мора бити један од стратешких циљева криминалне политике
сваке уређене државе. Илегалан промет опојних дрога доноси
велику финансијску добит особама која се баве криминалном
делатношћу, и огромну штету држави, како материјалну тако и
нематеријалну. Друштво издваја огромна средства на трошкове
лечења зависника од опојних дрога, долази до повећаног морталитета младих, део новца зарађеног трговином наркотицима се користи за даље криминалне активности (тероризам, организовани
криминал), а део убацује у легалне финансијске токове. Зависници
од опојних дрога су најчешћи извршиоци кривичних дела из области имовинског криминалитета, док је проценат кривичних дела
велики и у области насилничког криминалитета. Чести су и оружани обрачуни између нарко-картела, а илегалан промет опојних дрога је често повезан са илегалним прометом оружја. Због свега
наведеног, да би се предузеле превентивне акције на спречавању
илегалног промета опојних дрога, потребно је успоставити
тесну сарадњу полиције и локалне заједнице − применити
концепт „community policing“, а на централном и локалном нивоу
(локалном подручју) креирати криминалистичку стратегију у овој
области криминалитета и спровести процес њене имплементације. Криминалистичка стратегија би требало да одговори на
питање како се помоћу криминалистичких метода ефикасно
супротставити овој врсти криминалитета. Процес имплементације криминалистичке стратегије захтева организационе промене које су усмерене ка остваривању циљева дефинисаних стратегијом. Кроз овај рад покушаћемо да дамо одговор на питање
какав се ефекат на спречавање и сузбијање илегалног промета
опојних дрога на локалном подручју – подручју једне полицијске
управе у Србији − може постићи доношењем и имплементацијом
криминалистичке стратегије и увођењем у српску полицију
полицијско-обавештајног модела., Abuse of narcotic drugs and psychotropic substances
represents one of the most serious global threats and therefore all
democratic states in the world are interested in combating it. For this
reason, prevention of illegal trafficking in narcotic drugs must be
among strategic goals of crime policy of every country. Illegal
trafficking in narcotic drugs brings great financial gain to persons
involved in criminal activities, and great damage to the state, of both
tangible and intangible nature. Society allocates vast amounts of
money for medical expenses of treatment of drug addicts, mortality
among young people increases, a part of money earned through
trafficking in narcotic drugs is used for further criminal activities
(terrorism, organized crime), and one part is placed into legal
financial flows. Drug addicts are the most common perpetrators of
property crimes, while their percentage is also high in violent crimes.
There are frequently the cases of armed conflicts between the rival
drug cartels, and illegal trafficking in narcotic drugs is often
connected with illegal arms trafficking. Given all the above said, in
order to undertake the actions aimed at prevention of illegal trafficking
in narcotic drugs, it is necessary to establish a close cooperation
between the police and a local community – apply the “community
policing” concept, both on the central and local level (local area)
create criminalistic strategy in relation to this type of crime and
implement it. Criminalistic strategy should provide the answer to the",
publisher = "Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије",
journal = "Безбедност, Београд",
title = "Криминалистичка стратегија супротстављања илегалном промету опојних дрога на локалном подручју, Criminalistic strategy for countering illegal trafficking in narcotic drugs in a local community",
volume = "58",
number = "2",
pages = "109-130",
doi = "10.5937/bezbednost1602109M"
}
Марковић, С.. (2016). Криминалистичка стратегија супротстављања илегалном промету опојних дрога на локалном подручју. in Безбедност, Београд
Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије., 58(2), 109-130.
https://doi.org/10.5937/bezbednost1602109M
Марковић С. Криминалистичка стратегија супротстављања илегалном промету опојних дрога на локалном подручју. in Безбедност, Београд. 2016;58(2):109-130.
doi:10.5937/bezbednost1602109M .
Марковић, Саша, "Криминалистичка стратегија супротстављања илегалном промету опојних дрога на локалном подручју" in Безбедност, Београд, 58, no. 2 (2016):109-130,
https://doi.org/10.5937/bezbednost1602109M . .

Мере које предузима полиција приликом заштите жртава насиља у породици

Марковић, Саша

(Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије, 2015)

TY  - JOUR
AU  - Марковић, Саша
PY  - 2015
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1572
AB  - Насиље у породици је тема која је заокупљала велику
пажњу и којом су се првенствено бавиле многе невладине организације за заштиту женских права у развијеним државама Европе и света у другој половини прошлог века, а код нас је бављење
овим друштвеним проблемом достигло врхунац крајем прошлог и
почетком 21. века. Међународне организације (УН, ЕУ), као и
већина развијених држава у свету, под притиском невладиног
сектора, насиље у породици је препознало као једну од највећих
савремених друштвених опасности, а предузете су и одређене мере на њеном спречавању и сузбијању, кроз законско одређивање
ове појаве као друштвено неприхватљиве и друштвено опасне.
Насиље у породици се јавља у свим друштвеним заједницама, државама и деловима света. По нашем мишљењу, чак ни најстабилније западне демократије и економски најразвијеније државе, које највише ресурса усмеравају на сузбијање насиља у породици нису успеле да се изборе са његовом тамном бројком. Зашто? Највећи проблем данашњице је велики број непријављених случајева
насиља у породици, као и велики број пријављених дела у којима не
долази до покретања кривичног поступка. Између осталог, зато
смо одлучили да се бавимо пре свега местом и улогом полиције у
супротстављању овом облику криминалитета, а посебно заштити жртава насиља у породици.
AB  - Domestic violence is a topic that has drawn great attention
and that has mainly been the subject of many non-governmental
organizations for the protection of women’s rights in the developed
countries of Europe and the world in the second half of the last
century, while in Serbia, dealing with this social problem peaked at the
turn of 21st century.
International organizations (UN, EU), as well as the majority of
developed countries in the world, under the pressure of the nongovernmental sector have recognized domestic violence as one of the
greatest contemporary social threats. Certain measures to prevent and
fight against domestic violence have been undertaken, through the
legal defining of these phenomena as socially unacceptable and
socially dangerous.
Domestic violence occurs in all social communities, states and
regions of the world. In our opinion, even the most stable western
democratic societies and the most economically developed countries
which use the most resources for fighting domestic violence failed to
deal with its high prevalence rate. What can be the explanation for it?
The biggest problem today is the large number of unreported cases of
domestic violence, as well as the large number of reported cases in
which there is no criminal proceeding. Considering all this we have
decided to make it our priority to analyze the place and the role of the
police in fighting this form of crime and, particularly, in protecting the
victims of domestic violence.
PB  - Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије
T2  - Безбедност, Београд
T1  - Мере које предузима полиција приликом заштите жртава насиља у породици
T1  - Measures the Police Take in Protecting the Victims of Domestic Violence
VL  - 57
IS  - 3
SP  - 179
EP  - 198
DO  - 10.5937/bezbednost1503179M
ER  - 
@article{
author = "Марковић, Саша",
year = "2015",
abstract = "Насиље у породици је тема која је заокупљала велику
пажњу и којом су се првенствено бавиле многе невладине организације за заштиту женских права у развијеним државама Европе и света у другој половини прошлог века, а код нас је бављење
овим друштвеним проблемом достигло врхунац крајем прошлог и
почетком 21. века. Међународне организације (УН, ЕУ), као и
већина развијених држава у свету, под притиском невладиног
сектора, насиље у породици је препознало као једну од највећих
савремених друштвених опасности, а предузете су и одређене мере на њеном спречавању и сузбијању, кроз законско одређивање
ове појаве као друштвено неприхватљиве и друштвено опасне.
Насиље у породици се јавља у свим друштвеним заједницама, државама и деловима света. По нашем мишљењу, чак ни најстабилније западне демократије и економски најразвијеније државе, које највише ресурса усмеравају на сузбијање насиља у породици нису успеле да се изборе са његовом тамном бројком. Зашто? Највећи проблем данашњице је велики број непријављених случајева
насиља у породици, као и велики број пријављених дела у којима не
долази до покретања кривичног поступка. Између осталог, зато
смо одлучили да се бавимо пре свега местом и улогом полиције у
супротстављању овом облику криминалитета, а посебно заштити жртава насиља у породици., Domestic violence is a topic that has drawn great attention
and that has mainly been the subject of many non-governmental
organizations for the protection of women’s rights in the developed
countries of Europe and the world in the second half of the last
century, while in Serbia, dealing with this social problem peaked at the
turn of 21st century.
International organizations (UN, EU), as well as the majority of
developed countries in the world, under the pressure of the nongovernmental sector have recognized domestic violence as one of the
greatest contemporary social threats. Certain measures to prevent and
fight against domestic violence have been undertaken, through the
legal defining of these phenomena as socially unacceptable and
socially dangerous.
Domestic violence occurs in all social communities, states and
regions of the world. In our opinion, even the most stable western
democratic societies and the most economically developed countries
which use the most resources for fighting domestic violence failed to
deal with its high prevalence rate. What can be the explanation for it?
The biggest problem today is the large number of unreported cases of
domestic violence, as well as the large number of reported cases in
which there is no criminal proceeding. Considering all this we have
decided to make it our priority to analyze the place and the role of the
police in fighting this form of crime and, particularly, in protecting the
victims of domestic violence.",
publisher = "Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије",
journal = "Безбедност, Београд",
title = "Мере које предузима полиција приликом заштите жртава насиља у породици, Measures the Police Take in Protecting the Victims of Domestic Violence",
volume = "57",
number = "3",
pages = "179-198",
doi = "10.5937/bezbednost1503179M"
}
Марковић, С.. (2015). Мере које предузима полиција приликом заштите жртава насиља у породици. in Безбедност, Београд
Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије., 57(3), 179-198.
https://doi.org/10.5937/bezbednost1503179M
Марковић С. Мере које предузима полиција приликом заштите жртава насиља у породици. in Безбедност, Београд. 2015;57(3):179-198.
doi:10.5937/bezbednost1503179M .
Марковић, Саша, "Мере које предузима полиција приликом заштите жртава насиља у породици" in Безбедност, Београд, 57, no. 3 (2015):179-198,
https://doi.org/10.5937/bezbednost1503179M . .