Криминалистичко-полицијска академија у Београду, Пројекат „Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције“

Link to this page

Криминалистичко-полицијска академија у Београду, Пројекат „Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције“

Authors

Publications

Радно-правни положај запослених у Министарству унутрашњих послова у светлу одредби новог Закона о полицији

Марковић, Саша

(Београд : Kриминалистичко-полицијска академија : Фондација "Ханс Зајдел", 2016)

TY  - CONF
AU  - Марковић, Саша
PY  - 2016
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1579
AB  - Нови Закон о полицији (у даљем тексту Закон/2016) ступио је на снагу 5. фебруара 2016. године. Донео је низ новина које у потпуности мењају радно-правни статус и положај запослених у МУП-у. Синдикална борба полицијских службеника за већа права запослених, која је резултирала брисањем члана 168 Закона о полицији2 (у даљем тексту Закон/2005) доношењем Закона/2016 и одредби члана 172 ст. 1 тачка 2 доживела је потпуни неуспех. Наиме, према Закону/2005 запосленом је радни однос престајао ако су током његовог рада у МУП-у настале безбедносне сметње због којих са њим радни однос не би ни био заснован да су у време заснивања постојале. Било је прописано да се претходно врши безбедносна провера која је била саставни део образложеног предлога директора полиције, односно функционера у чијој је надлежности обављање одређених послова и задатака. Предлог се достављао министру, који је доносио решење о престанку радног односа. Брисање ових одредби је несумњиво довело до немогућности отпуштања одређеног броја запослених за које је доказано или се сумњало да се појављују као учиниоци кривичних дела. Али, да ли је немоћ државе да се обрачуна са њима оправдање
за доношење одредби које стављају на пробу питање кохерентности
правног система Србије, имајући у виду одредбе Устава Србије и
одређених законских текстова? Наиме, Закон/2016 предвидео је престанак радног односа запосленом по сили закона, поред осталог, ако се
против њега води кривични поступак за кривична дела за која се гони
по службеној дужности; чак и за нехатна кривична дела, а и за она до
којих може доћи приликом примене овлашћења према осумњиченим
за кривична дела (нпр. прекорачењем овлашћења). Да ли су нове одредбе у складу са међународним правом? До каквих последица њихова примена може довести у функционисању МУП-а? Да ли постоји
дискриминација запослених у МУП-у у односу на друге државне
службенике? Да ли запослени у МУП-у имају право на претпоставку
невиности у кривичном поступку? Да ли је судски систем Србије зрео
да прихвати овакве законске новине, а држава ризик од последица
које може проузроковати (не)стручност органа поступка? Може ли
доћи до злоупотреба и штетних последица директно по запослене, а
индиректно по грађане? Одговоре на ова и многа друга питања покушаћемо да дамо кроз правну анализу законских одредби које се односе на радно-правни статус запослених у МУП-у и другим државним
органима.
PB  - Београд : Kриминалистичко-полицијска академија : Фондација "Ханс Зајдел"
C3  - Зборник радова. Том 1 / Научно-стручни скуп са међународним учешћем Европске интеграције: правда, слобода и безбедност, Тара, 24-26. мај 2016. године
T1  - Радно-правни положај запослених у Министарству унутрашњих послова у светлу одредби новог Закона о полицији
SP  - 259
EP  - 285
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1579
ER  - 
@conference{
author = "Марковић, Саша",
year = "2016",
abstract = "Нови Закон о полицији (у даљем тексту Закон/2016) ступио је на снагу 5. фебруара 2016. године. Донео је низ новина које у потпуности мењају радно-правни статус и положај запослених у МУП-у. Синдикална борба полицијских службеника за већа права запослених, која је резултирала брисањем члана 168 Закона о полицији2 (у даљем тексту Закон/2005) доношењем Закона/2016 и одредби члана 172 ст. 1 тачка 2 доживела је потпуни неуспех. Наиме, према Закону/2005 запосленом је радни однос престајао ако су током његовог рада у МУП-у настале безбедносне сметње због којих са њим радни однос не би ни био заснован да су у време заснивања постојале. Било је прописано да се претходно врши безбедносна провера која је била саставни део образложеног предлога директора полиције, односно функционера у чијој је надлежности обављање одређених послова и задатака. Предлог се достављао министру, који је доносио решење о престанку радног односа. Брисање ових одредби је несумњиво довело до немогућности отпуштања одређеног броја запослених за које је доказано или се сумњало да се појављују као учиниоци кривичних дела. Али, да ли је немоћ државе да се обрачуна са њима оправдање
за доношење одредби које стављају на пробу питање кохерентности
правног система Србије, имајући у виду одредбе Устава Србије и
одређених законских текстова? Наиме, Закон/2016 предвидео је престанак радног односа запосленом по сили закона, поред осталог, ако се
против њега води кривични поступак за кривична дела за која се гони
по службеној дужности; чак и за нехатна кривична дела, а и за она до
којих може доћи приликом примене овлашћења према осумњиченим
за кривична дела (нпр. прекорачењем овлашћења). Да ли су нове одредбе у складу са међународним правом? До каквих последица њихова примена може довести у функционисању МУП-а? Да ли постоји
дискриминација запослених у МУП-у у односу на друге државне
службенике? Да ли запослени у МУП-у имају право на претпоставку
невиности у кривичном поступку? Да ли је судски систем Србије зрео
да прихвати овакве законске новине, а држава ризик од последица
које може проузроковати (не)стручност органа поступка? Може ли
доћи до злоупотреба и штетних последица директно по запослене, а
индиректно по грађане? Одговоре на ова и многа друга питања покушаћемо да дамо кроз правну анализу законских одредби које се односе на радно-правни статус запослених у МУП-у и другим државним
органима.",
publisher = "Београд : Kриминалистичко-полицијска академија : Фондација "Ханс Зајдел"",
journal = "Зборник радова. Том 1 / Научно-стручни скуп са међународним учешћем Европске интеграције: правда, слобода и безбедност, Тара, 24-26. мај 2016. године",
title = "Радно-правни положај запослених у Министарству унутрашњих послова у светлу одредби новог Закона о полицији",
pages = "259-285",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1579"
}
Марковић, С.. (2016). Радно-правни положај запослених у Министарству унутрашњих послова у светлу одредби новог Закона о полицији. in Зборник радова. Том 1 / Научно-стручни скуп са међународним учешћем Европске интеграције: правда, слобода и безбедност, Тара, 24-26. мај 2016. године
Београд : Kриминалистичко-полицијска академија : Фондација "Ханс Зајдел"., 259-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1579
Марковић С. Радно-правни положај запослених у Министарству унутрашњих послова у светлу одредби новог Закона о полицији. in Зборник радова. Том 1 / Научно-стручни скуп са међународним учешћем Европске интеграције: правда, слобода и безбедност, Тара, 24-26. мај 2016. године. 2016;:259-285.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1579 .
Марковић, Саша, "Радно-правни положај запослених у Министарству унутрашњих послова у светлу одредби новог Закона о полицији" in Зборник радова. Том 1 / Научно-стручни скуп са међународним учешћем Европске интеграције: правда, слобода и безбедност, Тара, 24-26. мај 2016. године (2016):259-285,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1579 .