Криминалистичко-полицијски универзитет у Београду, Пројекат „Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције“, 2015–2019.

Link to this page

Криминалистичко-полицијски универзитет у Београду, Пројекат „Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције“, 2015–2019.

Authors

Publications

Стратешко одлучивање у полицији и примена полицијско-обавештајног модела

Марковић, Саша М.

(Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Марковић, Саша М.
PY  - 2019
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1052
AB  - Почетком 21. века дошло је до великих
промена у сфери тешког криминала. Под утицајем нових
технологија, пре свега развоја информационих система,
експанзије илегалне производње нових врста вештачких опојних
дрога, глобализације и укидања државних граница, као и појаве
великог броја ратних конфликата на подручју целе планете,
долази до бржег развоја организованог и транснационалног
криминала. Приходе стечене трговином људима и кријумчарењем
миграната са подручја Азије и Африке у Европу организоване
криминалне групе све чешће усмеравају на куповину оружја и
експлозивних материја за вршење терористичких напада.
Терористички удари на Светски трговински центар и Пентагон
11. септембра 2001. у САД, на Балију 12. априла 2002. и у Лондону
7. јула 2005. утицали су на доносиоце стратешких одлука у
безбедносним структурама. У многим државама, пре свега САД,
Аустралији и Великој Британији, постају свесни да је неопходно
успоставити другачији начин рада безбедносних служби. Да би
уважили основна начела ефикасности, ефективности и
економичности, органи кривичног гоњења у будућности треба да
предвиђају краткорочно и дугорочно кретање криминала и
понашање организованих криминалних група, да размишљају стратешки и буду разборити у расподели ресурса.
Традиционални, реактивни начин рада, усмереност на тактичке
истраге у расветљавању појединачних кривичних дела,
постизање тренутних оперативних резултата и размишљања
руководилаца полиције попут „наредна година није моја брига већ
брига неког другог“, морају постати прошлост. У овом раду
приказаћемо неке савремене моделе рада полиције засноване на
стратешком размишљању и доношењу стратешких одлука у
супротстављању криминалу на основу прикупљених
обавештајних података.
AB  - The beginning of the 21st century was marked by major changes in the sphere of serious crime. New technologies, and primarily the development of information systems, but also the expansion
of illegal manufacture of new types of artificial narcotic drugs, globalization and abolition of state borders, occurrence of a large number of
war conflicts throughout the planet, all have lead to the occurrence of
new forms of crime and a faster growth of the already existing ones,
primarily organized and transnational crime. Organized criminal
groups increasingly use the proceeds obtained by human trafficking
and from smuggling migrants from the territories in Asia and Africa
into Europe for buying arms and explosives intended for carrying out
terrorist attacks in the furtherance of their goals. The terrorist attacks
on the World Trade Center and the Pentagon in the US on September
11, 2001, in Bali on April 12, 2002, and the bombing attack in London on 7 July 2005 influenced strategic decision-making in security structures by raising awareness of uncertainty in our understanding of security, from crime in the local area to national security. In order to
observe the basic principles of efficiency, effectiveness and economy, it
is necessary to establish a different way of operating security services.
Police should be able to foresee criminal trends and actions by organized criminal groups both in the short and in the long run. Chiefs of
police should think strategically and be prudent in the allotment of
resources. The traditional reactive ways of work, directed at tactic
investigations focused on resolving individual criminal offences,
achievement of momentary operative results and the attitude of police
chiefs that “next year won’t be my concern, but someone else’s” have
to be obliterated. The paper presents some of the contemporary models
of policing based on strategic thinking and decision-making. Research
results show that police work should inevitably be aimed at crime prevention. Yet the objective has to be realistic, as it is impossible to
eradicate crime, but it is possible to contain it and keep it within certain socially acceptable limits. Furthermore, it is vital to incorporate
the subject of Crime investigation strategy into police education. It
would teach police officers how to think strategically, in a proactive
way, in order to combat crime. The police should focus their activities
on the monitoring of recidivists in order to prevent the perpetration of
new offences and thus reduce the overall crime rate. It should be borne
in mind that preventing a crime is a more valuable result of police
work than apprehending the perpetrator of a committed crime. The
citizen who has not been victimized will be more satisfied than the
damaged party who receives compensation in a criminal proceeding.
PB  - Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије
T2  - Безбедност
T1  - Стратешко одлучивање у полицији и примена полицијско-обавештајног модела
T1  - Strategic decision-making in the police and contemporary models of CI-intelligence collection
VL  - 61
IS  - 3
SP  - 160
EP  - 178
DO  - 10.5937/bezbednost1903160M
ER  - 
@article{
author = "Марковић, Саша М.",
year = "2019",
abstract = "Почетком 21. века дошло је до великих
промена у сфери тешког криминала. Под утицајем нових
технологија, пре свега развоја информационих система,
експанзије илегалне производње нових врста вештачких опојних
дрога, глобализације и укидања државних граница, као и појаве
великог броја ратних конфликата на подручју целе планете,
долази до бржег развоја организованог и транснационалног
криминала. Приходе стечене трговином људима и кријумчарењем
миграната са подручја Азије и Африке у Европу организоване
криминалне групе све чешће усмеравају на куповину оружја и
експлозивних материја за вршење терористичких напада.
Терористички удари на Светски трговински центар и Пентагон
11. септембра 2001. у САД, на Балију 12. априла 2002. и у Лондону
7. јула 2005. утицали су на доносиоце стратешких одлука у
безбедносним структурама. У многим државама, пре свега САД,
Аустралији и Великој Британији, постају свесни да је неопходно
успоставити другачији начин рада безбедносних служби. Да би
уважили основна начела ефикасности, ефективности и
економичности, органи кривичног гоњења у будућности треба да
предвиђају краткорочно и дугорочно кретање криминала и
понашање организованих криминалних група, да размишљају стратешки и буду разборити у расподели ресурса.
Традиционални, реактивни начин рада, усмереност на тактичке
истраге у расветљавању појединачних кривичних дела,
постизање тренутних оперативних резултата и размишљања
руководилаца полиције попут „наредна година није моја брига већ
брига неког другог“, морају постати прошлост. У овом раду
приказаћемо неке савремене моделе рада полиције засноване на
стратешком размишљању и доношењу стратешких одлука у
супротстављању криминалу на основу прикупљених
обавештајних података., The beginning of the 21st century was marked by major changes in the sphere of serious crime. New technologies, and primarily the development of information systems, but also the expansion
of illegal manufacture of new types of artificial narcotic drugs, globalization and abolition of state borders, occurrence of a large number of
war conflicts throughout the planet, all have lead to the occurrence of
new forms of crime and a faster growth of the already existing ones,
primarily organized and transnational crime. Organized criminal
groups increasingly use the proceeds obtained by human trafficking
and from smuggling migrants from the territories in Asia and Africa
into Europe for buying arms and explosives intended for carrying out
terrorist attacks in the furtherance of their goals. The terrorist attacks
on the World Trade Center and the Pentagon in the US on September
11, 2001, in Bali on April 12, 2002, and the bombing attack in London on 7 July 2005 influenced strategic decision-making in security structures by raising awareness of uncertainty in our understanding of security, from crime in the local area to national security. In order to
observe the basic principles of efficiency, effectiveness and economy, it
is necessary to establish a different way of operating security services.
Police should be able to foresee criminal trends and actions by organized criminal groups both in the short and in the long run. Chiefs of
police should think strategically and be prudent in the allotment of
resources. The traditional reactive ways of work, directed at tactic
investigations focused on resolving individual criminal offences,
achievement of momentary operative results and the attitude of police
chiefs that “next year won’t be my concern, but someone else’s” have
to be obliterated. The paper presents some of the contemporary models
of policing based on strategic thinking and decision-making. Research
results show that police work should inevitably be aimed at crime prevention. Yet the objective has to be realistic, as it is impossible to
eradicate crime, but it is possible to contain it and keep it within certain socially acceptable limits. Furthermore, it is vital to incorporate
the subject of Crime investigation strategy into police education. It
would teach police officers how to think strategically, in a proactive
way, in order to combat crime. The police should focus their activities
on the monitoring of recidivists in order to prevent the perpetration of
new offences and thus reduce the overall crime rate. It should be borne
in mind that preventing a crime is a more valuable result of police
work than apprehending the perpetrator of a committed crime. The
citizen who has not been victimized will be more satisfied than the
damaged party who receives compensation in a criminal proceeding.",
publisher = "Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије",
journal = "Безбедност",
title = "Стратешко одлучивање у полицији и примена полицијско-обавештајног модела, Strategic decision-making in the police and contemporary models of CI-intelligence collection",
volume = "61",
number = "3",
pages = "160-178",
doi = "10.5937/bezbednost1903160M"
}
Марковић, С. М.. (2019). Стратешко одлучивање у полицији и примена полицијско-обавештајног модела. in Безбедност
Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије., 61(3), 160-178.
https://doi.org/10.5937/bezbednost1903160M
Марковић СМ. Стратешко одлучивање у полицији и примена полицијско-обавештајног модела. in Безбедност. 2019;61(3):160-178.
doi:10.5937/bezbednost1903160M .
Марковић, Саша М., "Стратешко одлучивање у полицији и примена полицијско-обавештајног модела" in Безбедност, 61, no. 3 (2019):160-178,
https://doi.org/10.5937/bezbednost1903160M . .
1

Структура и динамика илегалних тржишта у спектру организованог криминала

Маринковић, Дарко; Милић, Ненад

(Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије, 2019)

TY  - JOUR
AU  - Маринковић, Дарко
AU  - Милић, Ненад
PY  - 2019
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1060
AB  - Илегално тржиште је, слично легалном, област друштвених односа у којој се обављају производња, размена,
продаја и потрошња робе и услуга, с том разликом што производи/услуге који су предмет размене, или сама размена, крше утврђене законске одредбе. Значај њиховог проучавања произилази из
чињенице да се на илегалним тржиштима акумулирају огромна
финансијска средства, док игнорисање овог феномена у најмању
руку значи и игнорисање проблема организованог криминала, уз
отежавање разумевања и законитих тржишта.
Експланација организованог криминала анализом структуре и функционисања илегалних тржишта заснива се на чињеници
да су управо илегална тржишта доминантан друштвени амбијент у коме та врста криминала настаје и у коме се развија. Вишеструки карактер феномена незаконитог поступања на тржиштима уопште онемогућава разликовање легалних од илегалних тржишта на основу карактера производа који су предмет размене. Уместо тога пажњу треба фокусирати на идентификовање различитих облика, односно типова илегалних тржишта. Такође,
нормално функционисање тржишта захтева транспарентност
и антиципацију тржишних трансакција, као и прилагодљивост
тржишних партиципаната. Као три основна фактора, чији дисбаланс доводи до тржишне нестабилности и поремећаја координације активности тржишних учесника, издвајају се проблеми
процене вредности, конкуренције и сарадње, уз често присуство
насиља, као регулаторног фактора sui generis.
AB  - Illegal market, similar to the legal one, is the field of
social relations in which production, exchange, sale and consumption
of goods and services are carried out, the difference being that products/services that are exchanged or the exchange itself violate the established legal provisions. The significance of their research arises from
the fact that huge financial assets are accumulated in illegal markets,
while ignoring their existence to say the least means ignoring the problem of organized crime and makes understaning of even legal markets
more difficult.
The approach to explain organized crime by the analysis of
structure and functioning of illegal markets is based on the fact that
the illegal markets are the dominant social setting where this kind of
crime is generated and developed. Multiple character of the phenomenon of illegal market conduct in general makes it impossible to distinguish legal from illegal markets based on the character of products
being exchanged. The focus should instead be on identifying various
forms, i.e. types of illegal markets. Also, normal functioning of the market requires transparency and anticipation of market transactions, as
well as adaptability of market participants. The three main factors
whose disbalance leads to market instability and disturbance of coordination of activity of market participants are the problems of assessment of value, competition and cooperation.
PB  - Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије
T2  - Безбедност
T1  - Структура и динамика илегалних тржишта у спектру организованог криминала
T1  - Structure and Dynamics of Illegal Markets Within the Spectrum of Organized Crime
VL  - 61
IS  - 2
SP  - 89
EP  - 110
DO  - 10.5937/bezbednost1902089M
ER  - 
@article{
author = "Маринковић, Дарко and Милић, Ненад",
year = "2019",
abstract = "Илегално тржиште је, слично легалном, област друштвених односа у којој се обављају производња, размена,
продаја и потрошња робе и услуга, с том разликом што производи/услуге који су предмет размене, или сама размена, крше утврђене законске одредбе. Значај њиховог проучавања произилази из
чињенице да се на илегалним тржиштима акумулирају огромна
финансијска средства, док игнорисање овог феномена у најмању
руку значи и игнорисање проблема организованог криминала, уз
отежавање разумевања и законитих тржишта.
Експланација организованог криминала анализом структуре и функционисања илегалних тржишта заснива се на чињеници
да су управо илегална тржишта доминантан друштвени амбијент у коме та врста криминала настаје и у коме се развија. Вишеструки карактер феномена незаконитог поступања на тржиштима уопште онемогућава разликовање легалних од илегалних тржишта на основу карактера производа који су предмет размене. Уместо тога пажњу треба фокусирати на идентификовање различитих облика, односно типова илегалних тржишта. Такође,
нормално функционисање тржишта захтева транспарентност
и антиципацију тржишних трансакција, као и прилагодљивост
тржишних партиципаната. Као три основна фактора, чији дисбаланс доводи до тржишне нестабилности и поремећаја координације активности тржишних учесника, издвајају се проблеми
процене вредности, конкуренције и сарадње, уз често присуство
насиља, као регулаторног фактора sui generis., Illegal market, similar to the legal one, is the field of
social relations in which production, exchange, sale and consumption
of goods and services are carried out, the difference being that products/services that are exchanged or the exchange itself violate the established legal provisions. The significance of their research arises from
the fact that huge financial assets are accumulated in illegal markets,
while ignoring their existence to say the least means ignoring the problem of organized crime and makes understaning of even legal markets
more difficult.
The approach to explain organized crime by the analysis of
structure and functioning of illegal markets is based on the fact that
the illegal markets are the dominant social setting where this kind of
crime is generated and developed. Multiple character of the phenomenon of illegal market conduct in general makes it impossible to distinguish legal from illegal markets based on the character of products
being exchanged. The focus should instead be on identifying various
forms, i.e. types of illegal markets. Also, normal functioning of the market requires transparency and anticipation of market transactions, as
well as adaptability of market participants. The three main factors
whose disbalance leads to market instability and disturbance of coordination of activity of market participants are the problems of assessment of value, competition and cooperation.",
publisher = "Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије",
journal = "Безбедност",
title = "Структура и динамика илегалних тржишта у спектру организованог криминала, Structure and Dynamics of Illegal Markets Within the Spectrum of Organized Crime",
volume = "61",
number = "2",
pages = "89-110",
doi = "10.5937/bezbednost1902089M"
}
Маринковић, Д.,& Милић, Н.. (2019). Структура и динамика илегалних тржишта у спектру организованог криминала. in Безбедност
Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије., 61(2), 89-110.
https://doi.org/10.5937/bezbednost1902089M
Маринковић Д, Милић Н. Структура и динамика илегалних тржишта у спектру организованог криминала. in Безбедност. 2019;61(2):89-110.
doi:10.5937/bezbednost1902089M .
Маринковић, Дарко, Милић, Ненад, "Структура и динамика илегалних тржишта у спектру организованог криминала" in Безбедност, 61, no. 2 (2019):89-110,
https://doi.org/10.5937/bezbednost1902089M . .
2