NEWSIMR_D - Management of new security risks: Reserach and simulation development

Link to this page

info:eu-repo/grantAgreement/ScienceFundRS/Ideje/7749151/RS//

NEWSIMR_D - Management of new security risks: Reserach and simulation development (en)
Authors

Publications

Трагови пожара у случајевима самозапаљења аутомобила

Оташевић, Божидар; Тонић, Владимир

(Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије, 2022)

TY  - JOUR
AU  - Оташевић, Божидар
AU  - Тонић, Владимир
PY  - 2022
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1395
AB  - Криминалистичко-форензичка обрада аутомобила који су горели је специфично подручје криминалистичке технике
због тога што је трасолошка ситуација битно другачија од оне
која се среће приликом истраживања других догађаја и кривичних
дела. Због релативно малог простора аутомобила и релативно
велике густине и запаљиве моћи горивих материјала који се у
њему налазе, брзина развоја и снага пожара на таквим возилима
може бити врло велика. То доприноси да многи трагови који би
могли указивати на могући узрок и начин настанка пожара, могу
бити у великој мери или у потпуности уништени. Имајући у виду
ту опасност, али и пролазност и непоновљивост неких појава,
веома су важни брз излазак на лице места и брзо гашење пожара,
праћење и снимање развоја пожара, као и уочавање његових
карактеристика. При томе, треба имати у виду да је у оваквим
ситуацијама могућност доказивања персоналним изворима доказа
сведена на минимум, због чега се криминалистичке истраге морају
заснивати на материјалним доказима прибављеним током увиђаја.
Циљ овог рада је да укаже на специфичне трагове у случајевима самозапаљења возила, и то када је пожар избио у простору око
мотора и у кабини возила.
AB  - Criminal-forensic treatment of burning cars is a specific
area of forensic technology due to the fact that the traceology situation
is significantly different from that encountered when investigating other
events and crimes. Due to the relatively small space of the car and the
relatively high density and flammability of the combustible materials
contained in it, the speed of development and fire power on such vehicles
can be very high. This contributes to the fact that many traces that could
indicate the possible cause and manner of the fire can be largely or
completely destroyed. Having in mind that danger, but also the transience
and unrepeatability of some phenomena, it is very important to quickly
go to the scene and quickly put out the fire, monitor and record the
development of the fire, as well as notice its characteristics.
The aim of this paper is to point out specific traces in cases of vehicle
self-ignition, when a fire broke out in the area around the engine and in
the vehic le cabin. Specific traces were specially analysed, indicating
that the fire broke out under the hood of the vehicle while the hood was
in the closed position. These traces can be found on the outer surface of
the hood, on the edges of the hood, on the inner surface of the hood and
on electrical installations under the hood.
The seal-like burns indicates that the fire started inside, under the
closed ho od. This trace is actually a “painted pattern” of the hood
construct ion on its outer surface. Also, the smoke halo (ring) was
analysed as a trace that excludes the possibility of the existence of
combustion accelerators, but also the possibility that the exterior of the
engine cover is the place where the fire occurred. The smoke halo (ring)
indicates that the hood was in the closed position at the time of the fire,
because if it had been in the open position, this trace would not have
occurred. Finally, traces were analysed that indicate that the centre
of the fire is in the cabin of the vehicle, with special reference to the
lower burning limit on the door and the lower side edges of the vehicle.
Namely, in these places there is almost always unburned combustible matter ( paint and varnish) with clear burning limits, which are not
interrupted vertically. These parts are caught in the fire only at the end,
and unburned combustible matter in these places indicates that the fire
started inside the vehicle cabin.
PB  - Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије
T2  - Безбедност, Београд 
T1  - Трагови пожара у случајевима самозапаљења аутомобила
T1  - Traces of Fire in Cases of Car Self-Ignition
VL  - 64
IS  - 2
SP  - 160
EP  - 203
DO  - 10.5937/bezbednost2202160O
ER  - 
@article{
author = "Оташевић, Божидар and Тонић, Владимир",
year = "2022",
abstract = "Криминалистичко-форензичка обрада аутомобила који су горели је специфично подручје криминалистичке технике
због тога што је трасолошка ситуација битно другачија од оне
која се среће приликом истраживања других догађаја и кривичних
дела. Због релативно малог простора аутомобила и релативно
велике густине и запаљиве моћи горивих материјала који се у
њему налазе, брзина развоја и снага пожара на таквим возилима
може бити врло велика. То доприноси да многи трагови који би
могли указивати на могући узрок и начин настанка пожара, могу
бити у великој мери или у потпуности уништени. Имајући у виду
ту опасност, али и пролазност и непоновљивост неких појава,
веома су важни брз излазак на лице места и брзо гашење пожара,
праћење и снимање развоја пожара, као и уочавање његових
карактеристика. При томе, треба имати у виду да је у оваквим
ситуацијама могућност доказивања персоналним изворима доказа
сведена на минимум, због чега се криминалистичке истраге морају
заснивати на материјалним доказима прибављеним током увиђаја.
Циљ овог рада је да укаже на специфичне трагове у случајевима самозапаљења возила, и то када је пожар избио у простору око
мотора и у кабини возила., Criminal-forensic treatment of burning cars is a specific
area of forensic technology due to the fact that the traceology situation
is significantly different from that encountered when investigating other
events and crimes. Due to the relatively small space of the car and the
relatively high density and flammability of the combustible materials
contained in it, the speed of development and fire power on such vehicles
can be very high. This contributes to the fact that many traces that could
indicate the possible cause and manner of the fire can be largely or
completely destroyed. Having in mind that danger, but also the transience
and unrepeatability of some phenomena, it is very important to quickly
go to the scene and quickly put out the fire, monitor and record the
development of the fire, as well as notice its characteristics.
The aim of this paper is to point out specific traces in cases of vehicle
self-ignition, when a fire broke out in the area around the engine and in
the vehic le cabin. Specific traces were specially analysed, indicating
that the fire broke out under the hood of the vehicle while the hood was
in the closed position. These traces can be found on the outer surface of
the hood, on the edges of the hood, on the inner surface of the hood and
on electrical installations under the hood.
The seal-like burns indicates that the fire started inside, under the
closed ho od. This trace is actually a “painted pattern” of the hood
construct ion on its outer surface. Also, the smoke halo (ring) was
analysed as a trace that excludes the possibility of the existence of
combustion accelerators, but also the possibility that the exterior of the
engine cover is the place where the fire occurred. The smoke halo (ring)
indicates that the hood was in the closed position at the time of the fire,
because if it had been in the open position, this trace would not have
occurred. Finally, traces were analysed that indicate that the centre
of the fire is in the cabin of the vehicle, with special reference to the
lower burning limit on the door and the lower side edges of the vehicle.
Namely, in these places there is almost always unburned combustible matter ( paint and varnish) with clear burning limits, which are not
interrupted vertically. These parts are caught in the fire only at the end,
and unburned combustible matter in these places indicates that the fire
started inside the vehicle cabin.",
publisher = "Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије",
journal = "Безбедност, Београд ",
title = "Трагови пожара у случајевима самозапаљења аутомобила, Traces of Fire in Cases of Car Self-Ignition",
volume = "64",
number = "2",
pages = "160-203",
doi = "10.5937/bezbednost2202160O"
}
Оташевић, Б.,& Тонић, В.. (2022). Трагови пожара у случајевима самозапаљења аутомобила. in Безбедност, Београд 
Београд : Министарство унутрашњих послова Републике Србије., 64(2), 160-203.
https://doi.org/10.5937/bezbednost2202160O
Оташевић Б, Тонић В. Трагови пожара у случајевима самозапаљења аутомобила. in Безбедност, Београд . 2022;64(2):160-203.
doi:10.5937/bezbednost2202160O .
Оташевић, Божидар, Тонић, Владимир, "Трагови пожара у случајевима самозапаљења аутомобила" in Безбедност, Београд , 64, no. 2 (2022):160-203,
https://doi.org/10.5937/bezbednost2202160O . .