Рад је резултат реализовања научноистраживачког пројекта "Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције" чији је носилац Криминалистичко-полицијска академија у Београду.

Link to this page

Рад је резултат реализовања научноистраживачког пројекта "Криминалитет у Србији и инструменти државне реакције" чији је носилац Криминалистичко-полицијска академија у Београду.

Authors

Publications

Поједина искуства у примени Закона o спречавању насиља у породици

Марковић, Саша

(Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex, 2018)

TY  - CONF
AU  - Марковић, Саша
PY  - 2018
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1560
AB  - У раду су презентовани резултати истраживања који се односе
на спречавање и сузбијање насиља у породици у Републици Србији. Посебно су обрађена
два периода: први, годину дана од почетка примене Закона о спречавању насиља у породици
и
други,
првих
пет
месеци
примене
закона
у
2018.
години.
Тако
усмерено
истраживање
имало
је
за
циљ
да
се
у
методолошки
исправном
поступку
идентификују
и
научно

опишу
кључни
проблеми
надлежних
органа,
пре

свега полиције, јавног тужилаштва и
суда, у спречавању и сузбијању насиља у породици, заштити и подршци жртава. Применом
метода
анализе
садржаја,
интервјуа,
компаративне
и
формално-логичке
анализе,

у раду је анализирано више примера из праксе, упоредно са анализом резултата
актуелних теоријских истраживања и релевантних правних прописа и аката. Резултатима
примене
тих
метода,

као кључни проблеми у овој области, идентификовани су
проблеми који се односе на: долажење до сазнања да постоји непосредна опасност од
насиља у породици, (не)благовремену примену и избор прописа који треба применити
(Закон о спречавању насиља у породици, Законик о кривичном поступку, Законо о прекршајима

итд), квалитет процене ризика од насиља у породици и њено вредновање,
заштиту и подршку жртвама насиља. Закључцима изведеним синтезом тих резултата,
као
кључни
узроци
описаних
проблема
потврђени
су:
1)
велики
број
законских
прописа
који
регулишу
исту
или

сличну материју на различит начин, 2) непрецизне одредбе
Закона о спречавању насиља у породици које дају могућност широког тумачења 3)
селективна примена закона и 4) неједнако поступање надлежних државних органа, пре
свега тужилаштва.
PB  - Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex
C3  - Организација правосуђа и ефикасност судске заштите (Европски стадарди и стање у Србији) : кривичноправни аспекти / LVIII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]
T1  - Поједина искуства у примени Закона  o спречавању насиља у породици
SP  - 245
EP  - 260
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1560
ER  - 
@conference{
author = "Марковић, Саша",
year = "2018",
abstract = "У раду су презентовани резултати истраживања који се односе
на спречавање и сузбијање насиља у породици у Републици Србији. Посебно су обрађена
два периода: први, годину дана од почетка примене Закона о спречавању насиља у породици
и
други,
првих
пет
месеци
примене
закона
у
2018.
години.
Тако
усмерено
истраживање
имало
је
за
циљ
да
се
у
методолошки
исправном
поступку
идентификују
и
научно

опишу
кључни
проблеми
надлежних
органа,
пре

свега полиције, јавног тужилаштва и
суда, у спречавању и сузбијању насиља у породици, заштити и подршци жртава. Применом
метода
анализе
садржаја,
интервјуа,
компаративне
и
формално-логичке
анализе,

у раду је анализирано више примера из праксе, упоредно са анализом резултата
актуелних теоријских истраживања и релевантних правних прописа и аката. Резултатима
примене
тих
метода,

као кључни проблеми у овој области, идентификовани су
проблеми који се односе на: долажење до сазнања да постоји непосредна опасност од
насиља у породици, (не)благовремену примену и избор прописа који треба применити
(Закон о спречавању насиља у породици, Законик о кривичном поступку, Законо о прекршајима

итд), квалитет процене ризика од насиља у породици и њено вредновање,
заштиту и подршку жртвама насиља. Закључцима изведеним синтезом тих резултата,
као
кључни
узроци
описаних
проблема
потврђени
су:
1)
велики
број
законских
прописа
који
регулишу
исту
или

сличну материју на различит начин, 2) непрецизне одредбе
Закона о спречавању насиља у породици које дају могућност широког тумачења 3)
селективна примена закона и 4) неједнако поступање надлежних државних органа, пре
свега тужилаштва.",
publisher = "Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex",
journal = "Организација правосуђа и ефикасност судске заштите (Европски стадарди и стање у Србији) : кривичноправни аспекти / LVIII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]",
title = "Поједина искуства у примени Закона  o спречавању насиља у породици",
pages = "245-260",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1560"
}
Марковић, С.. (2018). Поједина искуства у примени Закона  o спречавању насиља у породици. in Организација правосуђа и ефикасност судске заштите (Европски стадарди и стање у Србији) : кривичноправни аспекти / LVIII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]
Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex., 245-260.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1560
Марковић С. Поједина искуства у примени Закона  o спречавању насиља у породици. in Организација правосуђа и ефикасност судске заштите (Европски стадарди и стање у Србији) : кривичноправни аспекти / LVIII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]. 2018;:245-260.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1560 .
Марковић, Саша, "Поједина искуства у примени Закона  o спречавању насиља у породици" in Организација правосуђа и ефикасност судске заштите (Европски стадарди и стање у Србији) : кривичноправни аспекти / LVIII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] (2018):245-260,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1560 .

Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси

Марковић, Саша

(Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex, 2017)

TY  - CONF
AU  - Марковић, Саша
PY  - 2017
UR  - http://jakov.kpu.edu.rs/handle/123456789/1559
AB  - Могуће је поседовати оружје легално и нелегално. Када је реч о
уређивању правне материје легалног поседовања оружја prima ratio је Закона о оружју
и муницији (ЗООМ). Доношењем новог ЗООМ 2015. Године уведена је законска легализација
која
је
трајала
три
месеца
од
ступања
закона
на
снагу.
Поред
законске
легализације

постоји и тзв. "легализација" на основу члана 46. Закона којом министар унутрашњих
послова
расписује
легализацију
оружја
и
муниције.
Ultima
ratio
је
наравно
Кривични

законик. У члану 348. Кривичног законика прописано је кривично дело недозвољене
производње, држања, ношења и промета оружја и експлозивних материја. Последње
измене бића овог кривичног дела извршене су крајем 2016. Године при чему је пооштрена
законодавна
казнена
политика.

Нелегално поседовање оружја у Србији представља
део "националног фолклора". Тај проблем је продубљен након оружаних сукоба који су се
водили на просторима бивше СФРЈ, због чега је потребно реаговати и кривичноправним
одредбама.

Оружје је, након завршених оружаних сукоба, најчешће остајало у поседу

грађана. Дакле, оружје – најчешће легално добијено од органа државне власти,
прелазило је у илегални посед јер држава није имала евиденције о истом. Такође, оружје
купљено на "црном" постаје много чешће средство којим се врше најтежа кривична дела,

од оног које се налази у легалном поседу. Разлог је јасан – тешко му је ући у траг.
Како би се смањила количина ватреног оружја у илегалном поседу грађана држава примењује
различит
спектар
мера.
 
У овом раду бавићемо се теоријским и практичним аспектима спречавања и
сузбијања ове појаве, посебно са становишта кривичног права. Такође, бавићемо се и
анализом успешности осталих мера које примењују државни органи како би смањили
број илегалног оружја у поседу грађана.
AB  - It is possible to possess firearms legally and illegally. When we talk about
regulation of legal material of legal possession of firearms prima ratio is the Law on Weapons
and Ammunition (LWA). By adopting the new LWA in 2015, statutory legalization was introduced
which
lasted
for
three
months
from
the
day
of
the
Law
coming
into
force.
In addition
to

statutory
legalization
there
is
also
so-called
"legalization"
based
on
Article
46 by which
the

Minister
of
Interior
may
declare
legalization
of
weapons
and
ammunition.
Ultima
ratio
is
of

course the Criminal Code. Article 348 of the Criminal Code prescribes the criminal offence of
unlawful manufacture, possession, carrying and sale of firearms and explosives. The most recent
amendments
of
the
specific
element
of
the
offence
were made
at
the
end
of
2016
and
the

legislative
criminal
policy was
tightened.
 
Unlawful possession of weapons in Serbia represents a part of "national folklore".
This problem has deepened further after armed conflicts in the territory of the former SFRY,  which is why it is necessary to respond with appropriate criminal-law provisions as well. After
the armed conflicts had ended, the weapons most often remained in the possession of citizens.
Therefore, the weapons – most often legally obtained from state authorities – were transferred
into unlawful possession since the state did not keep records on them. Also, the weapons bought
in
the
"black
market"
far more often
become instruments
of
committing
the
most
serious

criminal
offences
than
those
in
legal
possession.
The
reason
is clear
–
they
are
difficult
to
trace.
In
order
to
reduce
the
quantity of
firearms
unlawfully
possessed by
citizens
the
state
uses
a

range
of
various
measures.

In this paper we shall deal with both theoretical and practical aspects of prevention
and suppression of this phenomenon, particularly from the aspect of criminal law. Also, we
shall analyze the success of other measures used by state authorities in order to reduce the
number of unlawfully possessed weapons by the citizens.
PB  - Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex
C3  - Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]
T1  - Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси
T1  - Unlawful manufacture, possesion, carrying and sale of firearms and explosives in theory and practice
SP  - 173
EP  - 190
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559
ER  - 
@conference{
author = "Марковић, Саша",
year = "2017",
abstract = "Могуће је поседовати оружје легално и нелегално. Када је реч о
уређивању правне материје легалног поседовања оружја prima ratio је Закона о оружју
и муницији (ЗООМ). Доношењем новог ЗООМ 2015. Године уведена је законска легализација
која
је
трајала
три
месеца
од
ступања
закона
на
снагу.
Поред
законске
легализације

постоји и тзв. "легализација" на основу члана 46. Закона којом министар унутрашњих
послова
расписује
легализацију
оружја
и
муниције.
Ultima
ratio
је
наравно
Кривични

законик. У члану 348. Кривичног законика прописано је кривично дело недозвољене
производње, држања, ношења и промета оружја и експлозивних материја. Последње
измене бића овог кривичног дела извршене су крајем 2016. Године при чему је пооштрена
законодавна
казнена
политика.

Нелегално поседовање оружја у Србији представља
део "националног фолклора". Тај проблем је продубљен након оружаних сукоба који су се
водили на просторима бивше СФРЈ, због чега је потребно реаговати и кривичноправним
одредбама.

Оружје је, након завршених оружаних сукоба, најчешће остајало у поседу

грађана. Дакле, оружје – најчешће легално добијено од органа државне власти,
прелазило је у илегални посед јер држава није имала евиденције о истом. Такође, оружје
купљено на "црном" постаје много чешће средство којим се врше најтежа кривична дела,

од оног које се налази у легалном поседу. Разлог је јасан – тешко му је ући у траг.
Како би се смањила количина ватреног оружја у илегалном поседу грађана држава примењује
различит
спектар
мера.
 
У овом раду бавићемо се теоријским и практичним аспектима спречавања и
сузбијања ове појаве, посебно са становишта кривичног права. Такође, бавићемо се и
анализом успешности осталих мера које примењују државни органи како би смањили
број илегалног оружја у поседу грађана., It is possible to possess firearms legally and illegally. When we talk about
regulation of legal material of legal possession of firearms prima ratio is the Law on Weapons
and Ammunition (LWA). By adopting the new LWA in 2015, statutory legalization was introduced
which
lasted
for
three
months
from
the
day
of
the
Law
coming
into
force.
In addition
to

statutory
legalization
there
is
also
so-called
"legalization"
based
on
Article
46 by which
the

Minister
of
Interior
may
declare
legalization
of
weapons
and
ammunition.
Ultima
ratio
is
of

course the Criminal Code. Article 348 of the Criminal Code prescribes the criminal offence of
unlawful manufacture, possession, carrying and sale of firearms and explosives. The most recent
amendments
of
the
specific
element
of
the
offence
were made
at
the
end
of
2016
and
the

legislative
criminal
policy was
tightened.
 
Unlawful possession of weapons in Serbia represents a part of "national folklore".
This problem has deepened further after armed conflicts in the territory of the former SFRY,  which is why it is necessary to respond with appropriate criminal-law provisions as well. After
the armed conflicts had ended, the weapons most often remained in the possession of citizens.
Therefore, the weapons – most often legally obtained from state authorities – were transferred
into unlawful possession since the state did not keep records on them. Also, the weapons bought
in
the
"black
market"
far more often
become instruments
of
committing
the
most
serious

criminal
offences
than
those
in
legal
possession.
The
reason
is clear
–
they
are
difficult
to
trace.
In
order
to
reduce
the
quantity of
firearms
unlawfully
possessed by
citizens
the
state
uses
a

range
of
various
measures.

In this paper we shall deal with both theoretical and practical aspects of prevention
and suppression of this phenomenon, particularly from the aspect of criminal law. Also, we
shall analyze the success of other measures used by state authorities in order to reduce the
number of unlawfully possessed weapons by the citizens.",
publisher = "Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex",
journal = "Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]",
title = "Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси, Unlawful manufacture, possesion, carrying and sale of firearms and explosives in theory and practice",
pages = "173-190",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559"
}
Марковић, С.. (2017). Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси. in Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]
Београд : Српско удружење за кривичноправну теорију и праксу : Intermex., 173-190.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559
Марковић С. Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси. in Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор]. 2017;:173-190.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559 .
Марковић, Саша, "Недозвољена производња, држање, ношење и промет оружја и експлозивних материја у теорији и пракси" in Реформски процеси и поглавље 23 (годину дана после) : кривичноправни аспекти / LVII редовно годишње саветовање Српског удружења за кривичноправну теорију и праксу [Златибор] (2017):173-190,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_jakov_1559 .